Boekrecensie | Donkerder

Ik ben dol op 50 shades of grey…zo het is er uit. Veel mensen vinden er uiteindelijk geen bal aan maar ik vind het écht leuke boeken en films. Nee de seksscènes stellen geen drol voor en nee erg realistisch is het niet…ik bedoel kom op als vrouw élke keer meerdere keren klaarkomen? hmm nee. Maar écht ik blijf de boeken lezen en ben dan ook elke keer als een kind zo blij als er wéér een deel uit komt.

Iedereen weet natuurlijk dat er 3 delen zijn: fifty shades of grey, fifty shades darker en fifty shades freed. Ik heb ze 3 en half jaar geleden binnen een week uitgelezen. Er zit gewoon een fijne verhaallijn in, het is vanuit één persoon geschreven waardoor je de hoofdpersoon goed leert kennen en je helemaal mee kan leven in haar leven. De schrijfstijl is ook lekker vlot waardoor het is het fijn is om doorheen te komen. Je zit zo in het verhaal. Maar toch bleef de vraag altijd hangen…wat gaat er dan in Christians hoofd om? Waarom? Toen de films uitkwamen had ik dan ook hoop dat er ook een gedeelte van Christian te zien kwam, helaas niet zozeer dat je hem echt leert kennen. Dus toen het nieuws kwam dat er nu ook elke keer een deel uit zou komen geschreven vanuit Christian werd ik enorm enthousiast.

50 shades of grey

Het eerste deel heb ik in het Engels gelezen. Ik kon niet wachten tot de Nederlandse versie. Ik moet zeggen dat het lastig was om doorheen te komen, juist omdat je de Nederlandse schrijfstijl gewend bent. Maar toch had ik hem in no time uit. Ik was een beetje teleurgesteld, niet zozeer door het boek maar door de Nederlandse vertaling van het eerste boek. Gesprekken tussen Christian en Ana gingen in het Engels totaal anders en ja ik heb stukken uit het Engelse boek opgezocht van het allereerste deel en ja daar gaan de gesprekken net zoals in dit deel. Ik blijf mij altijd verbazen bij vertalingen, ja ook bij films. Dingen die gezegd worden, worden zo krom vertaald!

50 shades darker

Dus toen dit boek uit kwam heb ik expres gewacht op het Nederlandse deel. Gewoon om die herkenning van de boeken terug te vinden. En eerlijk is eerlijk dit las toch écht veel fijner. Ik zat veel sneller weer in het verhaal en begreep het verhaal veel beter. Niet zozeer omdat ik slecht in Engels ben (als je mij kent weet je dat ik beter Engels spreek dan Nederlands) maar gewoon omdat de vertaling anders is dan de Engelse versies. Maar goed even weer to the point…wat vind ik nou écht van de boeken? Ook deze versies van 50 shades lezen heerlijk weg en word je weggezogen in de verhaallijn. Tuurlijk is het een beetje dubbelop omdat je de gesprekken en situaties natuurlijk al eens gelezen hebt, maar wat je in de eerste boeken niet had waren de gedachten van Christian en dat maakt toch écht wel een heleboel duidelijk over deze fucked up man. Je krijgt zelfs medeleven met hem, snapt zijn handelingen veel beter. Uiteindelijk kom je er achter dat het gewoon een man is wat nooit liefde heeft gekend en hier een soort van bang voor is. Bang voor zijn eigen gevoelens, bang om alleen achter te blijven, bang om zo worden als zijn moeder.

Het grappige vind ik dat je weet dat het door een vrouw geschreven is maar de dingen die hij denkt en zegt zijn échte mannendingen. Alsof ze helemaal in zijn huid is gekropen om een man zo goed mogelijk neer te zetten. Bij veel ging er door mijn hoofd “Zo zou mijn vriend dat dus ook doen” of “Zo zou hij ook reageren”.

Je begrijpt…ik kan niet wachten tot deel 3 uitkomt.

Ben ik de enige die 50 shades gewoon écht leuk vind?

Liefs,